Nederland is wat verloskunde betreft bijzonder in de wereld. In Nederland melden alle zwangere vrouwen zich bij de verloskundige. Zij maakt onderscheid tussen zwangeren met een verhoogd risico op complicaties en zwangeren zonder verhoogd risico op complicaties. Dit geldt zowel voor de zwangerschap als voor de bevalling. Alle vrouwen zonder verhoogd risico blijven bij de verloskundige onder controle en bevallen ook onder haar supervisie, vrouwen met een verhoogd risico worden door de verloskundige verwezen naar de gynaecoloog. Er kunnen zich op elk moment in de zwangerschap, tijdens de bevalling, of in het kraambed situaties voordoen waarbij de verloskundige overlegt met de gynaecoloog of de zorg aan hem of haar overdraagt. Bij een verhoogd risico kun je denken aan een te hoge bloeddruk, een verminderde groei van de baby, of een bevalling die te lang duurt. Gedurende de zwangerschap zul je ongeveer 8 tot 10 keer op het spreekuur komen. Tijdens deze controles kijken we hoe het met jou en de baby gaat.

De eerste zwangerschapscontrole, 45 min.

Tijdens deze controle zullen we een uitgebreide anamnese afnemen. We zullen je vragen stellen over je medische voorgeschiedenis, de gezondheid van je familie. Het is verstandig om na te gaan of er in je familie erfelijke ziekten voorkomen. We gaan naar aanleiding van je eerste dag van je laatste menstruatie berekenen wanneer de uitgerekende datum is. Verder gaan we je voorlichten over het maken van een termijnecho en eventueel de NIPT. Ook informeren we je over de kraamzorg en gaan we een bloedonderzoek voor je aanvragen. In het bloed worden je bloedgroep en rhesus-C en -D factor, ijzer- en suikergehalte bepaald en kijken we of je antistoffen hebt tegen bepaalde ziektes (rode hond, lues, HIV en hepatitis B-besmettelijke geelzucht). Zwangeren met voorouders uit Afrika of het Middellandse Zeegebied screenen we ook op erfelijke bloedarmoede. Via deze link vind je een lijst met bloedafnamelocaties en openingstijden van ATAL en SALT. Bloed voor de NIPT moet in het AMC worden afgenomen, daar kan dan meteen het bloed voor de andere testen worden afgenomen.

Standaard maken we een echo rond 10 en 20 weken zwangerschapsduur. Verder worden er alleen echo’s op indicatie gemaakt.

Vervolgcontroles, 15 min.

De controles die we bij elk bezoek doen zijn :

• Meten van de bloeddruk;
  • Controleren van de groei van de baby;
  • Luisteren naar het hartje van de baby vanaf 12 weken zwangerschapsduur.
Vragen beantwoorden

De controles zullen in toenemende frequentie plaatsvinden (zie onder). Partners, familie en vrienden zijn welkom tijdens het spreekuur. Houd er rekening mee dat het spreekuur soms uitloopt door een spoedgeval. Plan dus geen afspraken vlak na je controle. Tijdens de spreekuren zul je ons allemaal leren kennen. De dienstdoende verloskundige zal je bevalling begeleiden. Daarnaast maken we gebruik van waarneemsters voor onze vakanties en vrije dagen.

1e co rond  8 wk
Termijnecho tussen 9 en 10 wk voor de termijnbepaling
2e co bij 14 tot 16 wk
3e co en tegelijk 20 weken echo bij 19-22 wk
4e co bij 24 wk en eventueel controle bloedsuiker
5e co bij 27 wk en eventueel controle bloedgroep-antistoffen
6e co bij 30 wk en controle ijzer
7e co bij 33 wk
8e co bij 35 wk
9e co bij 37 wk
10 co bij 38 wk
11e co bij 39 wk
12e co bij 40 wk
Daarna controle thuis vanaf 41 wk.
Let op: Ook bij Vida wordt jouw verloskundigenzorg 100% vergoed door alle zorgverzekeraars!